آموزش ها

کمپرسور صدا یک ابزار مهم و کاربردی در فرآیند میکس

کمپرسور صدا چگونه کار می‌کند؟

از آنجا که اکثر کمپرسورهای صدا از تمام سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری پشتیبانی می کنند، به واسطه آن به خوبی می توان به خروجی منحصر به فردی دسترسی پیدا کرد؛ خروجی که دقت صدا بیشتر و صداهای ناخواسته کم یا حذف شود. کمپرسورها با استفاده از امضای اختصاصی خود به تغییر داینامیک و رنگ صدا می‌پردازند. برای فهم بهتر، ابتدا به سیگنال های صدا (همان خطوط های فراز و نشیب) توجه کنید. در قسمت هایی که سیگنال بلندتر است، صدا قوی تر است و در قسمت های کوتاه تر بلندی صدا کاهش پیدا می کند.

کمپرسور صدا چیست

تفاوتی که بین بلندی صدا و صدای کم وجود دارد را داینامیک صدا گفته می شود. کار اصلی کمپرسور در قسمت داینامیک صدا است. در واقع کمپرسور باید کاری کند که تفاوت بین صدای کم و زیاد کمتر از آنچه که هست شود. پس برای رسیدن به این نتیجه باید کمپرسور را طوری تنظیم کنید که سیگنال های قوی را ضعیف کند و به سیگنال های ضعیف کاری نداشته باشد.

 

البته فراموش نکنید، نباید بیش از حد فرایند کمپرسور را بر روی صدا و آهنگ اعلام کنید. چرا که علاوه بر عدم مشاهده نتیجه خوب صدای خروجی به حالت خفه شنیده می شود.  به همین دلیل نحوه استفاده از کمپرسور و یادگیری و کاربرد آن در زمینه صدابرداری و آهنگسازی جزء اصلی ترین اقدامات است که موجب می‌شود روند تنظیم و رسیدن به خروجی منحصر به فرد راحت تر پیش رود.

با قسمت های مختلف کمپرسور آشنا شوید

بهترین کمپرسور صدا

برای کنترل دقیق دستگاه کمپرسور صدا باید با قسمت های مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید و بدانید هر کدام از دکمه های قرار گرفته در این دستگاه چه کاری را انجام می دهند.

پارامتر threshold، تشخیص سیگنال های فشرده سازی

قبل از این که به معرفی قسمت threshold بپردازیم، باید با مفهوم دسیبل آشنا شوید. واحد دسی بل برای اندازه‌گیری volume، gain و amplitude به کار می رود. حال threshold به اندازه گیری دسی بل می پردازد. هر زمانی که صدا از حد threshold فراتر رود، کمپرسور صدا فعال می شود. برای مثال، اگر threshold بر روی مقدار ۱۰- دسی بل قرار دهیم، سیگنال های بالاتر از این میزان فشرده سازی می شود. اما هنگام مواجه شدن با این مشکل یعنی فراتر رفتن صدا باید به چه میزان ولوم صدا کاهش پیدا کند؟

پارامتر Knee، مشخص کردن نحوه فشرده سازی

کمپرسور صدای جدید

پارامتر Knee مربوط به مشخص کردن نحوه فشارسازی سیگنال هاست. به طور کلی، دو وضعیت برای دکمه Knee وجود دارد. حالت اول، Hard Knee و حالت دوم، Soft Knee.  فرایند فشرده سازی حالت Soft Knee نسبت به حالت Hard Knee ملایم تر و تدریجی تر اتفاق می افتد.

پارامتر Attack Time، مدت زمان فشرده سازی سیگنال

پارامتر Attack Time مدت زمان ورود سیگنال به سطح آستانه و فشرده سازی به صورت کامل را نشان می دهد. مدت زمان های سریع برای اجرای برنامه فشرده سازی معمولاً بین  ۲۰ الی ۸۰۰ میکروثانیه است که Attack Time های کوتاه تر حدود ۱۰ الی ۱۰۰ میلی ثانیه مشاهده شده است.

 

همچنین در برخی کمپرسورها واحد Attack Time براساس دسی بل به نمایش گذاشته می شود که تفاوتی با کمپرسورهای زمانی ندارد. فراموش نکنید، هرچقدر زمان فشرده سازی سریع تر اتفاق بیفتد، ممکن است دیستورشن تولید شود و یا شاهد تغییر شکل موج فرکانسی در فرکانس های پایین باشید.

پارامتر  Release Time، خارج کردن صدا از حالت فشرده سازی

پارامتر Release Time برعکس پارامتر Attack Time  عمل می کند. در واقع کنترلگرRelease Time نشان دهنده مدت زمانی است که نحوه کمپرس کردن سیگنال ها و تقویت وضعیت کمپرسور از حالت فشرده خارج شده و ضعیف یا کم تر می شود. مدت زمانRelease Time  از زمان Attack بیشتر است. به همین خاطر، در مدت زمان بیشتری می توان سیگنال ها را در وضعیت کمپرس قرارداد. همچنین در برخی دستگاه ها واحد اندازه گیریRelease Time  با دسی بل بر ثانیه مشخص می شود.

کمپرسورهای عادی تا حدالامکان به کوتاه کردنRelease Time می پردازند؛ بدون این که با فعال یا غیرفعال کردن دستگاه افکت صوتی ایجاد شود. مثلا، در صورت کوتاه بودن Release Time احتمال این که کمپرسور صدا  در چرخه فعال و یا غیرفعال سازی بیوفتد، سیگنال شما با نویز مواجه می شود.

پارامتر Ratio، تشخیص تضعیف مورد نیاز سیگنال

ولوم های کنترل صدا

پارامتر Ratio میزان تضعیف مورد نیاز بر روی سیگنال را مشخص می کند. این پارامتر دارای طیف گسترده ای است که میزان بازده آن با توجه به نوع کمپرسور تغییر پیدا می کند. برای مثال، اگر بر روی یک کمپرسور معادل  یک به یک قرار گیرد، هیچ تضعیفی بر روی سیگنال مشاهده نخواهید کرد. هنگام خروج سیگنال بعد از ورود در محدوده فشرده‌سازی به همان شکل باقی می ماند.

بخوانید: ۱۲ نکته کلیدی در ضبط صدا

اما اگر میزان Ratio را بر روی ۲ به ۱ قرار دهید مشاهده خواهید کرد سیگنال قبل از ورود به آستانه فشرده سازی دارای شدت صوتی دو دسیبل است که بعد از خروج به یک دسی بل کاهش پیدا می کند. هر چقدر نسبت Ratio بیشتر باشد، ضعیف شدن سیگنال بعد از فشرده سازی بیشتر خواهد بود.

پارامتر output Gain، تقویت سیگنال تضعیفی

همانطور که در ابتدای مقاله برای کردیم، کمپرسور دستگاهی است که به تقویت سیگنال های صدا می پردازد. اما در بخش قبلی فرآیندی را برای شما توضیح دادیم که در جهت تضعیف سیگنال پرداخته شده است. حال در این قسمت به پارامتر GR یا Up Gain می پردازیم که این کنترلگر به ما کمک می کند شدت صدای سیگنال را بعد از فشرده سازی بالا ببرید تا کیفیت ایده‌آل به دست آید.

بخوانید: راهنمای خرید کارت صدا

در برخی کمپرسورها پارامتر مشابهی به عنوان Gain Reduction  وجود دارد که میزان صدای ضعیف شده را بر حسب دسی بل به نمایش می گذارد. هنگام کار کردن با کمپرسور توجه به این مقدار بسیار اهمیت دارد. در صورت استفاده بیش از اندازه از مقدار تضعیف شده دیستورشن اتفاق می‌افتد.

استفاده درست از کمپرسور چگونه است؟

برای استفاده درست از کمپرسور صدا باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. در واقع از این دستگاه به شیوه های گوناگون برای رسیدن به اهداف مختلف استفاده می شود. در ادامه به معرفی مهم ترین نتایج استفاده از این دستگاه می پردازیم تا بهتر متوجه تاثیرات اعمال کمپرسور در سیگنال های صدا شوید:

  • کاهش صداهای خیلی بلند
  • ایجاد حرکت و داینامیک در صدا
  • کنترل صداهای گذرا و کوتاه
  • بالانس کردن میزان صداهای یک ترک صوتی
  • ایجاد یکپارچگی بین قسمت‌های مختلف صدا

بخوانید: راهنمای خرید میکروفن

بعد از مشخص کردن هدف باید مطمئن شوید، آیا واقعاً به کمپرسور واقعاً نیاز دارید یا نه؟ برخی صداگذاران و تنظیم کنندگان موسیقی بدون نیاز به کمپرسور به نتیجه ایده‌آل خود می رسند که به راحتی با بکارگیری تکنیک های دستی نتیجه بهتری را کسب می کنند. اما اگر به نتیجه قطعی رسیدید که به این دستگاه نیاز دارید باید نحوه تنظیم کردن آن را هم بلد باشید. نحوه تنظیم کردن کمپرسور بعد از آشنایی با تمام قسمت های مختلف صورت می‌گیرد. همچنین در حین تنظیم باید به صدا گوش دهید و بدانید کدام یک از قسمت ها به ایجاد تغییرات بیشتری نیاز دارد.

آشنایی با انواع کمپرسور صدابرداری

انواع کمپرسور صدا

کسانی که در زمینه ثبت و مسترینگ فعالیت دارند با انواع کمپرسور میکس آشنا هستند و می‌دانند تا حدودی هر کدام از کمپرسورها برای زمینه خاص و هدف متفاوتی استفاده می شود. کمپرسورها با روش ها و تکنولوژی های مختلف ساخته و روانه بازار می‌شود و با توجه به ساختاری که برای آنها در نظر گرفته شده تاثیر متفاوتی بر روی صدا به همراه دارند. مثلاً، برخی کمپرسورها بسیار سریع عمل می کنند. اما برخی دیگر نسبت به  فشرده سازی کندتر هستند یا این که هنگام استفاده از این دستگاه به صدای گرم تری می رسید. در حالی که برخی دیگر باعث شفاف سازی صدا می شود.

 

اگر شما تصمیم دارید در یک میکس، صداهای ناگهانی و شدید را حذف کنید کمپرسور نوری یا اپتیکال گزینه ایده آل  نخواهد بود. چرا که این نوع کمپرسور از سرعت بسیار پایینی برخوردار است. این موضوع برای کمپرسورهای نرم افزاری هم وجود دارد. برخی شرکت های نرم افزاری تلاش می کند نرم افزاری شبیه دستگاه کمپرسور طراحی کنند که همانند خصوصیات کمپرسور واقعی عمل نماید. اما اگر در این زمینه مهارت داشته باشید، مطمئنا متوجه کیفیت کار کمپرسور واقعی با نرم افزاری خواهید شدو

بنابراین کمپرسور صدا جز لوازم ضروری صدابرداری و ساخت میکس است که برای  رسیدن به نتیجه مطلوب باید مناسب ترین نوع کمپرسور تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید